HSP gezondheidscentrum - EszenzZ Centre
 

Depressie

28161785_10155402247417615_2112283004790687981_o.jpg

Omgaan met een depressie is niet zomaar eenvoudig. Je ziet het leven al negatief in, je bent futloos en vraagt je misschien af wat het allemaal voor zin heeft. Waarom zou je vechten als je toch bijna geen hoop hebt en je jouw toekomst toch niet positief inziet? 

Hoe uitzichtloos het ook mag lijken, deze periode gaat echt voorbij. Ook al heb je het gevoel te moeten vechten ergens TEGEN, probeer telkens van klein moment naar klein moment te kijken om ergens VOOR te gaan, ook al wordt het innerlijk niet gevoeld, richt je slechts op dit ene moment waarin je leeft. Ergens VOOR gaan kan in dit moment ook betekenen dat je uiting geeft aan dat wat er gevoeld wordt. Geef ruimte aan emoties zonder er teveel over na te denken. Laat het lichaam zijn gang gaan. Ruimte geven creëert nieuwe ruimte. Eerst moeten oude dozen uit de kamer om het opnieuw te gaan inrichten. Pak doos voor doos, en niet de hele kamer tegelijk.

Daarnaast is afwisseling met de andere kant van de medaille ook zinvol, omdat anders geen aandacht gaat naar nieuwe mogelijkheden door je aandacht alleen op het lijden te blijven richten. Alleen al je licht schijnen op iets nieuws, geeft nieuwe mogelijkheden. Door een beetje water te geven kunnen sommige zaadjes toch tot leven komen. Blijf water geven aan mogelijkheden. Geen water geven heeft geen zin.

Enkele tips:

1. Blijf doorgaan met de activiteiten die je voorheen erg leuk vond. Als je dol bent op fietsen, paardrijden, verzamelen, muziek zoeken, ga hiermee dan door, ook al heb je er nu veel minder zin in. Ging je eerder graag iedere week naar de bioscoop, probeer dit dan ook nu te blijven doen. Ondanks dat je je niet leuk voelt of weinig tot niks te zeggen hebt. Lukken bepaalde activiteiten je echt niet meer, kijk dan of je een middenweg kunt vinden. Kijk dan een leuke film of serie met een vriend(in).

2. Probeer iedere dag een momentje van beweging in te plannen. Beweging is goed voor je en zorgt ervoor dat er een bepaald stofje in je lichaam wordt aangemaakt wat je positief doet voelen. Ga niet gelijk iedere dag oefenen voor de marathon, maar kies ook hier voor een middenweg door elke dag een uurtje te wandelen of te fietsen. Een beetje joggen kan ook fijn zijn. Mocht het je niet lukken zo vaak als je zou wensen, blijf dan wel een beetje vriendelijk naar jezelf. Het is zeker niet gemakkelijk in alle gevallen. Soms lukken dingen en soms lukken dingen niet.

3. Onderzoek eens wat voor situaties de negatieve gevoelens veroorzaken. Wanneer dit bijvoorbeeld een leegtegevoel op de dag is omdat je geen dagstructuur meer hebt (bv je baan kwijt), dan is het zinvol om iedere avond voor jezelf een plannetje/rooster/schema te maken voor de volgende dag. Als jouw trigger 'eenzaam zijn' is, zorg dan dat je, ook al heb je er geen zin in, iedere dag even bij iemand langsgaat en/of iemand aan de telefoon spreekt. Maar ook hier is het belangrijk om het gevoel van eenzaamheid zelf te onderzoeken. Binnen de eenzaamheid ervaren we onszelf niet volledig in aanwezigheid. Door oefeningen zoals de binnenwereld-buitenwereld methode of mindfulness kun je leren contact te maken met je eigen aanwezigheid. Dan verandert eenzaamheid langzaam maar zeker naar alleen met jezelf zijn, en dat is heel wat anders. Als een trigger voor jou het mislukken van iets is, dan is het verstandig om eens te onderzoeken hoe je hierover je gevoelens kan leren uiten zodat je hoofd niet in de piekerstand blijft staan. Leer uiten en wissel het af met ontspannen momenten. Vrijwel elke depressie is een uitnodiging voor transformatie naar een nieuw leven.

4. Houd contact met vrienden en familie als dat kan. Misschien heb je meer de neiging om jezelf van alles en iedereen te isoleren, maar hoe prettig en veilig dit ook voelt, het werkt uiteindelijk averechts. Je stemming zal er op den duur door verslechteren, waardoor je je nog meer gaat isoleren en in een negatieve eenzame cirkel terecht komt. Ook hier geldt dat er altijd twee zijdes van het leven zijn. Binnen die dualiteit slechts één kant aandacht geven zorgt voor onbalans. Wissel het af in momenten en wees geduldig. Het voelt als herfst en winter. Het lijken innerlijke seizoenen die komen en gaan.

5. Probeer je bed overdag te vermijden. Vertoef niet in bed. Ben je overdag moe? Plof dan gerust een uurtje op de bank en doe een dutje met de gordijnen halfdicht als je wil. Daarna doe je ze weer open en ga even naar buiten als het kan voor een korte wandeling. 

6. Wees je bewust van je eventuele piekergedrag. Heb je veel om over te piekeren? Las dan een piekerkwartier in ergens op de dag. Een moment die je zelf dan inplant. Mocht je denken eerder willen gaan piekeren? Zeg dan dat dat mag, maar dan pas op het moment die jij bepaalt voor een piekerkwartier. Niet eerder. Mediteer in de tussentijd twee keer twintig minuten per dag of luister naar een geleide meditatie op Youtube.

7. Ontspanning is belangrijk, zeker om negativiteit van het denken te ontlasten. We worden anders geïrriteerd, chagrijnig en mokkig de hele dag. Ga regelmatig zwemmen, ga met jezelf of met een vriend(in) naar de sauna met regelmaat. Maak tijd om even een fijne film te kijken op je tv...

8. Bereid je voor op de nacht door een korte wandeling te maken voordat je gaat slapen in de avond. Geen zware films en boeken, geen hoofdbrekers en puzzels, maar zoek eens een ontspannen ASMR video op Youtube in de avond die bij je past. Zo geef je je brein de mogelijkheid te ontspannen. Alleen in ontspanning kunnen dingen veranderen.

9. Houd een gevoelsdagboek bij voor jezelf elke dag. Schrijf alles op wat in je opkomt en maak een chronologisch dagverslag. Ons denken is geneigd alleen het negatieve te beschrijven omdat het denken altijd zonder pijn zou willen leven, maar kijk ook eens welke momenten anders dan pijnlijk waren en noteer die erbij. Hou je niet in, maar uit het. 

10. Sommige dingen zijn in deze fase echt moeilijk om te doen. Dat weet je zelf ook wel. De ene dag gaat het wat beter dan de andere dag. Het werkwoord 'moeten' mag dan zoveel mogelijk worden vermeden. Vraag hulp en steun voor de dingen die je even niet aankan. Soms is het onvermijdbaar als we even geestelijk in het gips zitten...

 Terug
Geplaatst: 20-02-2018 11:37:33

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactieformulier